4.4.2016

3 months in Singapore - Kauas on tultu siitä kun..

Nyt, kun eloa täällä Singaporessa on takana jo useampi kuukausi, alkuajat täällä tuntuvat aikamoiselta selviytymistaistelulta.

Keskustelut paikallisten kanssa olivat suurinpiirtein pelkkää viittomista ja elekieltä, kun en ymmärtänyt heidän pingpong-aksentista yhtään mitään.

Aika vähän silloin tiedettiin Singaporesta. Kerran matkustettiin yli tunti valtion toiselle laidalle ostamaan ruokaa, koska se oli ainoa meidän tietämä ruokakauppa. Asuntolaan palaaminen ei ollut yhtään helpompaa: tämä on aikamoinen sokkelo ja muutaman kerran oikeasti koko oma koti katosi ja koukkasin naapuritalojen kautta. Myös koululle piti lähteä ajoissa, yli tunti etuajassa, jotta varmasti löytäisi perille ajoissa.

Kun söin ekan kerran ravintolassa syömäpuikoilla, tarjoilijat toivat mulle haarukan. Pyytämättä. Näytti vissiin vähän epätoivoiselta.

Aasialainen ruoka kummastutti, hanaveden juomakelpoisuus epäilytti, huoneessa majailevat sisiliskot pelästytti.

Aikamoista.



Kolme kuukautta vaihdossa on opettanut mulle ihan hirveästi.

Olen vihdoin oppinut englannin kielen sille tasolle, ettei sitä tarvitse oikeastaan pohtia. Mä ja englanti ollaan vihdoin kavereita.

Olen oppinut aasialaisesta kulttuurista ja historiasta. Tiedän, että kiinalaisilla on sekä englantilaiset ja kiinalaiset nimet, ja tiedän, että toinen maailmansota vaikutti Euroopan lisäksi myös täällä. Osaan sijoittaa Kambozan maailmankartalle.

Olen oppinut syömään syömäpuikoilla, mutta siitäkään huolimatta en koskaan tilaa ruokalassa nuudeleita, jos mun päälläni on valkoinen paita.

Olen oppinut ajamaan skootteria (Myanmarissa).

Kaikista tärkein taito on kuitenkin seuraava: Olen oppinut levittämään aurinkorasvaa naamaan ilman peiliä niin, ettei saletisti jää yhtään valkoista raitaa. 

Mun mielestä tämmöset taidot on aika tärkeitä.
Ihana, ihana vaihto ja jippii, että sitä on vielä jäljellä!

Raportit edellisien kuukausien rajapyykeistä on seuraavien linkkien takana:
2 months in Singapore
First month in Singapore