11.1.2016

Studying makes me sticky

Mun elämä tuntuu ihan tahmeelta nykyään.

Iho on aurinkorasvasta ja hikoilusta tahmea, mun työpöytä on syödyistä hedelmistä tahmea ja mun sängyn patja on päällystetty maailman ällöttävimmällä muovilla - sekin on yllättäen tahmea. Ilmakin tuntuu olevan tahmeaa sateen jälkeen.

Pahinta tässä tahmeudessa on kuitenkin koulu, jonka aloitus on todellakin ollut aika tahmeaa.

Koulukurssit valittiin alustavasti jo hakuvaiheessa. Kurssien etsiminen kohdeyliopiston monimutkaisista portttaaleista oli todella vaikeaa, varsinkin, kun ei ollut tiettyä suuntaa tai erityisiä toiveita kursseista. Ainoana reunaehtona oli oman koulun ja vaihtokohteen sopimus, jonka mukaan 70% kursseista piti olla Faculty of Engineeringistä. Homman piti olla ihan ok.

Vasta myöhemmin tajusin, ettei Faculty of Engineeringillä ole tarjota mulle sopivia kursseja, koska olen jo käynyt sieltä melkein kaiken tarvittavan. Valitsin siis täysin höpöhöpökursseja ja toivoin, että yhtäkkiä ne kurssit muuttuisivat mulle hyödyllisiksi ja kiinnostaviksi. Meidän piti valita kursseja paljon, about 8, joista sitten meidät hyväksyttiin muutamiin. Mut hyväksyttiin kolmeen kurssiin, joista kerääntyvä opintopistemäärä on sellaisenaan ei ole riittävä.

Täällä koulussa on tänään ja huomenna kurssien add/drop-period, jonka aikana voi tietyin rajoituksin lisätä ja poistaa kursseja. Systeemi toimii periaatteessa hyvin, mutta koulu alkoi tänään ja joissain tapauksissa tieto hyväksytyistä kursseista tulee vasta loppuviikosta. Siis joissain tapauksissa jengi missaa kursseista viikon vain koulun hankalan systeemin takia.

Anyways, mulla kävi mäihä, koska mut hyväksyttiin molempiin lisäämiini kursseihin, ja sain tiedon niistä jo tänään. Pikkusia päällekäisyysongelmia enää, joista ei toivottavasti muodostu ongelmaa. Tänä keväänä suoritan seuraavat moduulit:

-PROGRAMMING METHODOLOGY 
-COMPUTER AIDED DATA ANALYSIS 
-INTERMODAL TRANSPORTATION OPERATIONS 
-CHINESE 1 

Kursseista tulee yhteensä 16 paikallista opintopistettä, jonka pitäisi olla about 24 suomalaista opintopistettä. Mä en ole koskaan opiskellut näin vähän. Pitää kuitenkin muistaa, että koulukurssien lisäksi mä opettelen koko ajan paikallista kulttuuria ja koitan saada mahdollisimman paljon kokemuksia myös kouluelämän ulkopuolelta. Lisäksi on tämä englanti-issue, kurssit ovat varmaan tuplavaikeita tällä Pingpong-englannilla.

Tänään oli ensimmäinen koulupäivä. Mä kävin yhdellä luennolla, johon mut oli jo ensimmäisellä kierroksella hyväksytty, mutta päätin sen kurssun kuitenkin dropata pois. Se oli liian monimutkaista ohjelmointia, differentiaaliyhtälöitä ja jotain virtaus-engineering-asiaa, eikä se kuulostanut siten mun elämälle kovin tärkeeltä kurssilta.

Luennon jälkeen satoi kaatamalla, ja vaikka kotiin oli vain 800m matka, päätin tulla bussilla. Menin tietysti väärälle puolelle katua, ja matka kotiin kesti täpötäydessä kampusbussissa kolme varttia. Valitsin tietysti sen bussin, joka kiertää koko kampuksen.

Tänään illalla oli vaihtareille Welcome Partyt, jossa paikalliset opiskelijajärjestöt esittäytyivät. Parituntinen meni oikein mukavasti!